top of page
Zdjęcie autoraherdocs

Praca kobiet we wczesnych latach przemysłu filmowego





Wspólnie z przeglądem SOUNDS OF SILENTS. 2. Warszawskie Dni Filmu Niemego (13–15.09.2024), organizowanym przez kolektyw Siostry Archeo, Fundację Futurospekcja, oraz przy wsparciu Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie - filmowy wykład, projekcję i spotkanie wokół tematu „Praca kobiet we wczesnych latach przemysłu filmowego”.


Kiedy: sobota, 7 września godz. 16:00 Gdzie: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, al. Ujazdowskie 20, Warszawa

Bilety: Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki do pobrania na stronie:


W swoim wykładzie Martin Koerber omówi, w jaki sposób produkcja filmowa ewoluowała z chałupniczego wytwórstwa do procesu industrialnego oraz jaki był udział kobiet w tej transformacji. Skieruje światło na bezimienne pracownice laboratoriów filmowych, a nie – jak to najczęściej miało miejsce do tej pory – na gwiazdy epoki takie jak Pola Negri czy Asta Nielsen. W swoim bogato ilustrowanym wykładzie pokaże m.in. materiały z pierwszego niemieckiego laboratorium filmowego GEYER i innych. Zebrana przez niego dokumentacja filmowa i fotograficzna ilustrująca pracę kobiet w trzech pierwszych dekadach XX wieku będzie unikalnym, dotąd nieopublikowanym, wprowadzeniem do historii zawartej w filmie Małe montażystki („Die kleinen Kleberinnen”, Niemcy, 1981, 48 min) reż. Heide Breitel i Eva-Maria Hammel.


Film oddaje głos kobietom pracującym w laboratoriach filmowych w erze kina niemego, których imiona nigdy nie pojawiały się w napisach końcowych. Po raz pierwszy dzielą się szerzej swoimi wspomnieniami o ich wymagającej i rzadko docenianej pracy w szybko rozwijającej się branży filmowej. Zmarła w 2023 roku autorka filmu Heide Breitel tak pisze o swoim filmie: „Osiem kobiet w wieku od 76 do 91 lat opowiedziało nam historie ze swojego życia i pracy. Poznały się ponad 60 lat temu jako koleżanki z pracy i do dziś pozostały przyjaciółkami. Wszystkie należą do pierwszej generacji technicznej filmu. W początkach kina nauczyły się całego procesu technicznego produkcji filmowej”.


Martin Koerber studiował Media, Historię Sztuki i Muzykologię na Freie Universität Berlin. Od lat 80. freelancer i filmowiec, głównie przy projektach eksperymentalnych i dokumentalnych. Od 1986 roku współpracownik Deutsche Kinemathek, Nederlands Filmmuseum i innych archiwów filmowych, a następnie od 1999 do 2003 roku na stałe w Deutsche Kinemathek.

Od 1988 roku był odpowiedzialny za liczne projekty restauracji niemieckich klasyków filmowych, takich jak „M – morderca”, „Testament doktora Mabuse”, „Ludzie w niedzielę”, „Białe piekło” i „Metropolis”, by wymienić tylko kilka.

W związku z jego pracą w Deutsche Kinemathek od 1995 do 2003 roku organizował retrospektywy dla Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. W 2003 roku został mianowany profesorem restauracji dziedzictwa audiowizualnego i fotograficznego na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Berlinie. Od 2007 do 2022 roku był szefem Archiwum Filmowego w Deutsche Kinemathek – Muzeum Filmu i Telewizji, kiedy to nadzorował również projekty restauracyjne. Obecnie realizuje projekty niezależnie.


Po projekcji o tajnikach zawodu montażystki w kinie dokumentalnym, ale nie tylko, porozmawiamy z:

  • Laurą Pawelą,

  • Katarzyną Orzechowską,

  • Beatą Walentowską.

Rozmowę poprowadzi Kuba Mikurda.

Partnerem programowym wydarzenia jest Deutsche Kinemathek, a partnerami promocyjnymi są ARTE i Goethe-Institut.



Comments


bottom of page