top of page

Program filmowy HER Docs Forum 2024

Film zrobiony w szczytowym punkcie przemęczenia, zetknięcia się z kulturą kapitalizmu i presji społecznej odnośnie osiągnięcia sukcesu. Abstrakcyjna dokumentacja stanu emocjonalnego, eksploracji tożsamości i pozycji społecznej prowadzona na dwóch osiach. Wykorzystując krzyk i jego pierwotną formę ekspresji, która odcina się od języka i jest głęboko zrozumiała na poziomie instynktownym, „[krzyczeć]” to wizualna potrzeba wybuchnięcia jak żywioł.

[krzyczeć]

reż. Weronika Ziółkowska / 2024, Polska, 3 min. / polska premiera

8 września 2024

18:00

Ulotne, przygaszone, rozedrgane obrazy w lekkich szarościach łączą się w onirycznym strumieniu świadomości. Punktem wyjścia jest kryzys wywołany brakiem benzodiazepiny oraz fotograficzny portret, niedwuznaczny akt małej dziewczynki wykonany przez autora „Alicji w krainie czarów” - Lewisa Carrolla. Podążając za Białym Królikiem narratorka zanurza się senny pejzaż wspomnień. Trauma - realna czy poszukiwana w dalekich wpół-świadomych wspomnieniach jest impulsem do rozmyślań nad kształtowaniem tożsamości, ambiwalentnością płciowości, ucieleśnienia, bliskością, które potraktowane są z zaskakującą lekkością i na wpół ironicznym dystansem.

^_^

reż. Maria Mroczkowska / 2023, Polska, 5 min. / polska premiera

7 września 2024

15:30

Jak wyglądają aborcje? Jakie obrazy kształtują nasz pogląd na nie? I skąd pochodzą te obrazy? Przeglądając zdjęcia stockowe, magazyny dla młodych osób oraz świadectwa doświadczeń aborcji, esej filmowy „Aborcja według Getty” bada, w jaki sposób niemieckie i austriackie media ilustrują temat aborcji. Przeskakując od początku XXI wieku do końca XIX wieku, reżyserka Franzis Kabisch poszukuje wiedzy feministycznej i rozmawia z fikcyjnymi postaciami. Ale jedno pytanie pozostaje: dlaczego żadna z przedstawionych na zdjęciach kobiet nie patrzy w obiektyw?

Aborcja według Getty

reż. Franzis Kabisch / 2023, Niemcy / Austria, 22 min. / polska premiera

7 września 2024

18:00

Film o pytaniach etycznych bez odpowiedzi i moralnych dylematach cywilnych, stworzony z osobistych nagrań zarejestrowanych podczas pobytu w Polsce. Pokazuje pełen sprzeczności i rozdarcia wewnętrzny dialog na temat prawa do przyjemności w obliczu trwającej w Ukrainie, ojczystym kraju reżyserki, wojny.

Ciesz się

reż. Anastasiia Shcherbak / 2024, Polska, 7 min. / światowa premiera

7 września 2024

15:30

Bohaterka filmu przytłoczona monotonią ucieka w świat teledysku z lat 80-tych. W miejskiej scenerii, pośród majaczących w ciemności neonowych świateł, tajemnicze sylwetki maniakalnie powtarzają te same czynności. Uwięzione w posępnej pętli czekają na jej ruch. Czy uda jej się odnaleźć rytm w codziennych zmaganiach i tchnąć życie w pogrążony w rutynie świat?

Cosmic Routine

reż. Agnieszka Kotulska / 2023, Polska, 7 min. / warszawska premiera

8 września 2024

13:30

Dwie młode osoby, Ania i Bartek, chcą pozbyć się swojego największego wroga - jąkania. Wewnętrzny potwór sprawia, że czują się wyobcowane i nie mogą normalnie funkcjonować w świecie. Podczas terapii jąkania mierzą się z poczuciem winy i niższości, jakie potwór w nich wywołuje. Starają się go poznać i okiełznać. Oraz polubić siebie i przestać się bać.

Echo

reż. Emi Buchwald / 2023, Polska, 20 min.

7 września 2024

15:30

Eksperymentalny zapis doświadczenia krwawienia menstruacyjnego. Projekt wyrósł z obserwacji, jak cienka tkanina zachowuje się w wodzie, jak poddaje się jej ruchom i koresponduje z nimi. W tym osobliwym tańcu zauważyłam podobieństwo do dynamiki upływu krwi menstruacyjnej. W swoim działaniu, pozwoliłam materiałowi swobodnie się rozwijać i dryfować w zgodzie z ruchem wody, nie ingerując w proces. "FLOW" to zarazem wizualna impresja na temat krwawienia, jak i symboliczne ujęcie akceptacji własnej cielesności i seksualności. Zaufania w ich mądrość, bycia w zgodzie z ich przypływami i odpływami.

FLOW

reż. Katarzyna Bialik / 2023, Polska, 1 min. / polska premiera

8 września 2024

18:00

Film stworzony z materiałów archiwalnych Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi opowiada historię matriarchalnej rodziny widzianej oczami dziecka, które zmaga się z reprodukcją systemów ideologicznych i ich przedstawień. Pierwotnie powstałe jako narzędzia dydaktyczne i propagandowe w komunistycznej Polsce materiały archiwalne zostają przekształcone w źródło fikcyjnych wspomnień. Słowiańska postać wiedźmy, Baby Jagi, ulega przeobrażeniu w „prehistoryczną boginię z czasów matriarchatu”. Ta transformacja wywołuje wielowarstwowe refleksje na temat reprodukcji oraz tożsamości i prowadzi do konfrontacji z binarnymi podziałami, obracając często seksistowskie i antropocentryczne obrazy w narzędzia oporu wobec zinstytucjonalizowanej przemocy.

Grandmamauntsistercat

reż. Zuza Banasińska / 2024, Holandia / Polska, 23 min.

8 września 2024

18:00

Czy świat przyrody jest piękny, harmonijny i kojący, czy może niebezpieczny, złowieszczy i pełen chaosu? „Homo lesbomo" to satyryczna opowieść o wyspie zamieszkiwanej przez nietypowe stworzenia. Z początku przypomina film przyrodniczy, by z czasem przeobrazić się w psychodeliczną i pełną ironii narrację o odmienności i wyobrażeniach, jakie się z nią wiążą. Egzystencja kobiet nieheteronormatywnych przez lata była wymazywana z kultury i historii. Film Marii Nitek jest wyrazem pragnienia widoczności i próbą odzyskania lub stworzenia lesbijskiego dziedzictwa. Sposób przedstawienia bohaterek „Homo lesbomo" nawiązuje do obrazowania w kulturze europejskiej rdzennych ludów ziemi podbijanych przez kolonizatorów.

Homo lesbomo

reż. Maria Nitek / 2023, Polska, 11 min. / warszawska premiera

8 września 2024

13:30

Alicja, ikona ruchu pro-choice w Polsce, pozwała państwo, gdy odmówiono jej prawa do aborcji, co spowodowało trwałe zmiany zdrowotne w jej życiu. Sylwia musiała stawić czoła przeciwnościom jako nastoletnia matka mieszkająca na polskiej wsi. Opisuje ona wyzwania związane z dostępem do antykoncepcji i uciekania się do nielegalnych metod usunięcia ciąży. Historia Lulu z Chin ujawnia społeczną presję zmuszająca kobiety do macierzyństwa, odzwierciedlając ciągły konflikt między polityką państwową a autonomią osób z macicami. Po drugiej stronie spektrum, pan Xincheng ujawnia reperkusje polityki jednego dziecka, która zmusiła jego rodzinę do przeprowadzki i zmierzenia się z wyzwaniami patriarchalnych oczekiwań. Jego skomplikowana relacja z siostrą i ciężar oczekiwań ze strony innych podkreślają głęboko zakorzenione konsekwencje restrykcyjnej polityki reprodukcyjnej. 
„Inanimate Objects” zagłębia się w konsekwencje restrykcyjnej polityki praw reprodukcyjnych w Chinach i Polsce, gdzie polityka jednego dziecka w jednym kraju i surowe przepisy dotyczące aborcji w drugim kształtują życie swoich obywatelek i obywateli. Film wykracza poza aktywizm polityczny, aby wywołać głębszą, bardziej artystyczną refleksję nad zawiłościami życia pod rządowymi regulacjami. Narracja zbudowana jest poprzez intymne listy, dając głos tym osobom, których historie są rzadko pokazywane w mainstreamie. Skupiając się na prywatnej, a nie publicznej sferze, twórczynie filmu starają się pokazać niuanse legislacji na poziomie państwowym i to jak wpływa ona na większość aspektów naszego życia w tych pozornie odmiennych zakątkach świata. Film jest hołdem dla Alicji Tysiąc, która zmarła w 2021 roku, w trakcie produkcji „Inanimate Objects”.

Inanimate Objects

reż. Julia Konarska, Aleksandra Markovic / 2024, Polska / Chiny / Wielka Brytania, 21 min. / światowa premiera

8 września 2024

13:30

Czasami w życiu natrafiamy na kogoś, kto patrzy na świat zupełnie inaczej i jest w stanie zmienić nasze spojrzenie. W takiej sytuacji znaleźli się bohaterowie filmu, kiedy niespodziewanie doszło między nimi do spotkania.

Jutro nas tam nie ma

reż. Olga Kłyszewicz / 2022, Polska, 8 min.

7 września 2024

15:30

W czyśćcu toczy się walka dwóch szermierzy, którzy zapętlają się w swojej beznadziejnej wojnie. Pustostan, samotnie stojące drzewo i obdrapane ściany pokryte graffiti. Animacyjny hołd w technice piksilacji złożony Beckettowskiemu teatrowi absurdu.

Końcówka

reż. Weronika Szyma / 2022, Polska, 4 min. / warszawska premiera

7 września 2024

15:30

Świat widziany oczami zwierząt od morza do kresów pustyni. Gradacja zniszczenia go i coraz ostrzejsza ingerencja człowieka pokazują, jak na naszych oczach natura staje się martwa. W całym filmie pada tylko jedno słowo: „Uwaga”.

TRIGGER WARNING: Uwaga, film zawiera treści wrażliwe - drastyczne przedstawienia martwych zwierząt.

Martwa natura

reż. Małgorzata Paszko / 2023, Polska, 9 min. / warszawska premiera

8 września 2024

18:00

Film oddaje głos kobietom pracującym w laboratoriach filmowych w erze kina niemego, których imiona nigdy nie pojawiały się w napisach końcowych. Po raz pierwszy dzielą się szerzej swoimi wspomnieniami o ich wymagającej i rzadko docenianej pracy w szybko rozwijającej się branży filmowej. Zmarła w 2023 roku autorka filmu Heide Breitel tak pisze o swoim filmie: „Osiem kobiet w wieku od 76 do 91 lat opowiedziało nam historie ze swojego życia prywatnego i zawodowego. Poznały się ponad 60 lat temu jako koleżanki z pracy i do dziś pozostały przyjaciółkami. Wszystkie należą do pierwszej generacji technicznej filmu. W początkach kina nauczyły się całego procesu technicznego produkcji filmowej”. 

W 2019 roku film został zdigitalizowany i odrestaurowany w rozdzielczości 2K przez Deutsche Kinemathek przy współpracy z ARRI Media. Materiałem źródłowym był oryginalny negatyw 16mm oraz miks magnetyczny 16mm.

UWAGA! Projekcję filmu poprzedzi filmowy wykład mistrzowski Martina Koerbera poświęcony pracy kobiet we wczesnych latach przemysłu filmowego w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy Wstęp WOLNY (obowiązuje rezerwacja wejściówek).

Partnerem programowym wydarzenia jest Deutsche Kinemathek, a partnerami promocyjnymi są ARTE i Goethe-Institut.

Małe montażystki

reż. Heide Breitel, Eva-Maria Hammel / 1980, RFN, 48 min. / polska premiera

7 września 2024

16:00

To jest film o mojej mamie… a może raczej to, co chciałabym jej powiedzieć? Krótka, żartobliwa historia o kłótniach, dorastaniu i relacji mamy z córką.

Moja mama

reż. Agnieszka Popińska / 2024, Polska, 13 min. / warszawska premiera

7 września 2024

15:30

Jednych to relaksuje, innych nudzi. Praca w fabryce płyt CD i DVD jest powtarzalna, schematyczna, ale też niewymagająca wielkiego skupienia i refleksji. Są takie osoby, które w fabryce pracują kilka, a nawet kilkadziesiąt lat. To ich wypowiedzi stanowią narrację w animacji. Słyszymy ich głosy, ale nie widzimy twarzy – symbolicznie stają się nieważne, jak każdy pracownik, który w fabryce jest tylko elementem systemu, trybikiem w maszynie, a nie indywidualną jednostką. Rytmiczna, wciągająca i hipnotyzująca animacja o rutynie i odnajdywaniu w niej sensu. (Krakowski Festiwal Filmowy)

Music of Sonny

reż. Klementyna Margolis, Anna Sałacińska / 2022, Polska, 8 min.

8 września 2024

13:30

Są takie czynności w życiu, które swoją monotonią nie potrafią niczym zaskoczyć. Działanie powtarzane w kółko powszednieje, staje się nudną powinnością i obowiązkiem, do którego trzeba podchodzić zadaniowo. Kiedy ciało rozpoznaje dobrze sobie znany rytm, umysł nie kontroluje tego, co się dzieje dookoła, a podświadomość zyskuje pole do manewru. I błądzi. Od pierwszych, najprostszych skojarzeń w coraz to bardziej pogmatwane miejsca. Przetwarza wspomnienia od lat dziecinnych, mniejsze i większe traumy, te bardziej świadome i takie, które szczypią w oczy jak szampon, który przez chwilę nieuwagi wpada do oka podczas mycia włosów. Podczas dokumentalnego zapisu tej właśnie czynności, pozwoliłam sobie wykorzystać przestrzeń łazienki i rażącej bieli wanny stać się chwilą, gdzie rozprawiam się z tym co przeszłe oraz w jaki sposób rzutuje to na moje obecne, młodo-dorosłe, życie.

Na drugim końcu tęczy czeka skarb.

reż. Zofia Białkowska / 2024, Polska, 6 min. / polska premiera

8 września 2024

18:00

Projekcja z dostępną audiodeskrypcją.

Ich numer telefonu znamy z demonstracji. Twarze z okładek gazet albo furgonetki antyaborcyjnej. Nazwiska z kampanii społecznych lub doniesień sądowych. W filmie poznajemy bliżej Justynę, Kingę, Natalię i Karolinę – przyjaciółki i aktywistki tworzące Aborcyjny Dream Team. Dziewczyny odbierają telefon pomocowy i chwalą się na TikToku, że umożliwiają 100 aborcji dziennie szokując hasłem „Aborcja jest OK!”. 
Mają przeciwko sobie wszystkich – opinię publiczną, lekarzy, polityków. Mało kto rozumie, że ich prowokacyjny styl to walka ze stygmą aborcyjną, a w tle toczy się batalia o wolność i zdrowie kobiet. Jednak po wyroku trybunału, praktycznie zakazującego dokonywania aborcji, ich grupa staje się symbolem społecznej rewolucji a numer infolinii skanduje tysiące ludzi na protestach. Niszowa wcześniej działalność staje się coraz bardziej niebezpieczna znajdując się nagle w centrum zainteresowania – nie tylko mediów, ale również prokuratury. Jedna z nich, Justyna staje przed sądem za „pomoc w aborcji”. W momentach wyczerpania i rozpaczy dziewczyny ratują się poczuciem humoru i wzajemnym wsparciem, a potem stawiają się na posterunku z pytaniem „jak mogę Ci pomóc”? 
Jak długo będą w stanie walczyć? Czy Aborcyjny Dream Team przetrwa a siła siostrzeństwa zwycięży?

𝐏𝐨𝐤𝐚𝐳 𝐳 𝐚𝐮𝐝𝐢𝐨𝐝𝐞𝐬𝐤𝐫𝐲𝐩𝐜𝐣𝐚̨.

Osoby ze szczególnymi potrzebami w obszarze wzroku będą mogły skorzystać z audiodeskrypcji za pośrednictwem aplikacji Kino Dostępne, która umożliwia darmowe odsłuchiwanie audiodeskrypcji na sali kinowej z osobistego smartfona. 
W celu skorzystania z tej możliwości, konieczne jest zainstalowanie aplikacji Kino Dostępne na telefonie. Aplikację można pobrać za darmo za pośrednictwem Google Play i AppStore.  
W momencie rozpoczęcia filmu należy uruchomić odtwarzanie audiodeskrypcji na telefonie. Konieczne są do tego słuchawki - prosimy zabrać je ze sobą na seans. 
Krótki film ilustrujący działanie aplikacji można znaleźć na stronie: www.kinodostepne.pl.

Nie jesteś sama

reż. Karolina Lucyna Domagalska / 2024, Polska / Szwecja, 82 min.

7 września 2024

18:00

Nostalgiczny, zrealizowany w stylu found footage film eksperymentalny, oparty o archiwa home movies. Krótka przypowieść, w której narratorka, cofając się pamięcią do dzieciństwa, zastanawia się czy zasłużyła na miłość najbliższych jej osób, w tym ojca. Film jest również poetycką refleksją nad tym, czy definiuje nas płeć i jakie ma znaczenie w relacjach, zwłaszcza rodzinnych.

O chłopcu, którego nie było

reż. Kinga Chomać-Piechota / 2023, Polska, 3 min.

8 września 2024

18:00

Czytałam w pismach pewnego malarza, że dla niego polski krajobraz wydaje się nieustannie przyciągać nasz wzrok do ziemi, sprawiając, że patrzymy nie na horyzont, ale pod nasze stopy, na kości zakopane pod każdym krokiem.
Film oscyluje między portretem moich osiemdziesięcioletnich dziadków a moim spojrzeniem na elementy i obrazy narodowo-katolickiej narracji w polskim krajobrazie. Tytuł „Popiół imieniem człowieka” został zapożyczony z tablicy ogłoszeń kościoła w Nowej Grobli na Roztoczu. W centrum moich poszukiwań znajduje się Roztocze, a Kraków i Lwów stanowią granice obszaru, w którym filmowałam.

Popiół imieniem jest człowieka

reż. Ewelina Rosińska / 2023, Niemcy / Polska, 20 min. / warszawska premiera

8 września 2024

18:00

Gdy młoda para spotyka się pierwszy raz od rozstania, teatralne afterparty staje się tłem dla ponownie przeżywanej historii ich związku. Im dalej zagłębiają się w swoją przeszłość, tym trudniej jest im powrócić do rzeczywistości.

Premiera

reż. Sara Szymańska / 2023, Polska, 12 min.

7 września 2024

15:30

Yoseli ma na plecach tatuaż przedstawiający Wieżę Eiffla i zawsze chciała podróżować, ale została aresztowana na lotnisku za handel narkotykami. Nacho to transpłciowy mężczyzna, który został aresztowany za oszustwo i założył w więzieniu zespół rockowy. Delikatne czy szorstkie, blondynki czy ogolone na łyso, cis czy trans, więźniarki z długim stażem lub nowo przyjęte: w tym hybrydowym musicalu wszystkie osoby odtwarzają swoje życie w więzieniu w Buenos Aires.
„Reas” to kolektywne dzieło, które na nowo odkrywa gatunek muzyczny: bohaterki tańczą i śpiewają o swojej więziennej przeszłości, przeżywają swoje życie jako fikcję. Poprzez fantazję i wyobraźnię wymyślają dla siebie możliwą przyszłość.

Reas

reż. Lola Arias / 2024, Argentyna / Niemcy / Szwajcaria, 82 min. / warszawska premiera

8 września 2024

20:30

Reżyserka Narges Shahid Kalhor nie chce już, aby nazywano ją „Shahid” (arab. męczennicą) i zatrudnia aktorkę, aby zagrała ją samą rozpoczynającą proces zmiany nazwiska. Nagle pojawia się jej dziwaczny pradziadek. Człowiek, który sto lat temu został uznany w Iranie za męczennika po swojej bohaterskiej śmierci i w ten sposób przekazał swoim potomkom honorowe „Shahid”. Próbuje uniemożliwić swojej prawnuczce realizację planu.
Warstwy czasowe zlewają się ze sobą, a pomiędzy reżyserką a jej aktorką dochodzi do nerwowej kłótni. Podczas gdy format filmu płynnie meandruje pomiędzy rzeczywistością, fikcją, teatrem i musicalem, plany wszystkich spełzają na niczym: reżyserka „wykłada się" na przeszkodach biurokracji, aktorka na żądaniach reżyserki, pradziadek na upartej woli potomkini i wreszcie sam film na własnych założeniach. „Shahid” to osobisty film o balansie pomiędzy rozliczeniem się z przeszłością, teraźniejszością i samą sobą, jednocześnie z dystansem i humorem kwestionujący wszelkie radykalne ideologie.

Shahid

reż. Narges Kalhor / 2024, Niemcy, 84 min. / polska premiera

8 września 2024

16:00

Jako feministyczna muzyczka, producentka, reżyserka i performerka Peaches spędziła ponad dwie dekady na kwestionowaniu stereotypów związanych z płcią, umacniając swój status ikony popu i branży muzycznej. Jej nieustraszona oryginalność rzuciła wyzwanie normom społecznym, obaliła stereotypy i skonfrontowała się z patriarchalnymi strukturami władzy. Poprzez cięty dowcip opowiada się za prawami LGBTQIA+ oraz porusza kwestie płci i tożsamości seksualnej, pozostawiając niezatarty ślad w kulturze popularnej.
„Tako rzecze Peaches” nakręcono w czasie jubileuszowego tournée w 2022 r., płynnie łącząc z sobą wyjątkowe i nigdy wcześniej niepublikowane materiały archiwalne oraz dynamiczne ujęcia z występów scenicznych. W efekcie powstał zapis drogi życiowej kanadyjskiej artystki Merrill Nisker, w czasie której artystka dokonała przemiany w cieszącą się międzynarodową sławą ikonę artystyczną o pseudonimie Peaches.

Tako rzecze Peaches

reż. Judy Landkammer, Philipp Fussenegger / 2024, Niemcy, 102 min. / warszawska premiera

7 września 2024

21:00

Trzy rodziny uchodźcze z Ukrainy znalazły azyl w nadmorskiej miejscowości w Polsce. Każda z nich snuje swoją opowieść o niebezpiecznej ucieczce przed wojną. Ich samochody przewiozły wraz z nimi kawałek tragicznej historii ich życia, które już nigdy nie będzie takie samo.

Trzy samochody

reż. Alicja Sokół / 2023, Polska, 15 min.

8 września 2024

13:30

Portret rzeki. Wraz z nią wędrujemy po świecie natury, rytuałów i wyobraźni. Nurt rzeki przenika się z nurtem ludzkiego życia. O czym zatem śpiewa rzeka?

Ty rzeko

reż. Izabela Zubrycka / 2024, Polska, 9 min. / warszawska premiera

8 września 2024

13:30

Kakofonia baśni wydobywających się spod ziemi opowiedziana z perspektywy kopalni węgla, którą można zobaczyć z księżyca. Kopalnia jako miejsce, w którym kształtuje się tożsamość, świadomość, duchowość współczesnego człowieka. Inspirowana artykułem Adama Bobbetta „Spirituality of coal”. Pisze on, że „dla większości z nas industrializacja napędzana paliwami kopalnymi stworzyła świat, który zamieszkujemy. Ma to zatem sens, że te same paliwa kopalne osadziły się w naszych najgłębszych zakamarkach.

węgiel

reż. ewelina węgiel / 2023, Polska, 12 min.

8 września 2024

18:00

Projekcja z dostępną audiodeskrypcją.

„Wszystko ma żyć” portretuje niezwykłą codzienność Anny Kurkuriny, charyzmatycznej atletki, „najsilniejszej kobiety świata”, aktywistki na rzecz praw zwierząt i wyoutowanej lesbijki. Od najmłodszych lat Anna udowadnia, że ma wyjątkową więź ze zwierzętami. Uczyła biologii w szkole, pracowała w lokalnym zoo, gdzie zaprzyjaźniła się z lwem, wspierała zakładanie schronisk i szukała nowych rodzin dla dziesiątek bezpańskich stworzeń. Po czterdziestym roku życia zdecydowała się rozpocząć karierę trójboistki siłowej i wkrótce wspięła się na szczyt, zdobywając trzykrotne mistrzostwo świata. Rozpoczęła także pracę jako trenerka młodych osób z niepełnosprawnościami. Od początku pełnoskalowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę, wykorzystując swoją popularność w świecie sportu i jako influencerka, Anna nie przestaje pomagać rannym i porzuconym zwierzętom, podążając za swoim mottem: kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat.

𝐏𝐨𝐤𝐚𝐳 𝐳 𝐚𝐮𝐝𝐢𝐨𝐝𝐞𝐬𝐤𝐫𝐲𝐩𝐜𝐣𝐚̨.

Osoby ze szczególnymi potrzebami w obszarze wzroku będą mogły skorzystać z audiodeskrypcji za pośrednictwem aplikacji Kino Dostępne, która umożliwia darmowe odsłuchiwanie audiodeskrypcji na sali kinowej z osobistego smartfona. 
W celu skorzystania z tej możliwości, konieczne jest zainstalowanie aplikacji Kino Dostępne na telefonie. Aplikację można pobrać za darmo za pośrednictwem Google Play i AppStore.  
W momencie rozpoczęcia filmu należy uruchomić odtwarzanie audiodeskrypcji na telefonie. Konieczne są do tego słuchawki - prosimy zabrać je ze sobą na seans. 
Krótki film ilustrujący działanie aplikacji można znaleźć na stronie: www.kinodostepne.pl.

Wszystko ma żyć

reż. Tetiana Dorodnitsyna, Andrii Lytvynenko / 2024, Polska / Ukraina, 70 min. /
warszawska premiera

5 września 2024

19:00

Co się stanie, jeśli z dnia na dzień przestaną cię widzieć, a zamiast tego będą się na ciebie gapić? Bohaterki „Wszystko, co widzisz” znalazły się w nowym świecie, w którym nagle nic nie wydaje się pasować. W swoim nowym życiu w Holandii codziennie nieświadomie prowokują reakcje. Nawet po wielu latach wciąż słyszą te same pytania: skąd jesteś, czy mówisz po holendersku, czy opalasz się na słońcu?
Zastanawiając się nad pytaniami o to, co to znaczy przynależeć, kto zostaje wykluczony i w jaki sposób status outsiderki_a jest nieustannie utwierdzany, film Padidar wysuwa na pierwszy plan wrażenie bycia pod obserwacją. Szczere, bolesne i pełne humoru spotkania z trzema „przybyszkami” do Holandii stylistycznie splatają się z osobistą historią reżyserki. „Wszystko, co widzisz” rzuca światło na nas wszystkich, jednocześnie zadając pytanie: kim jesteśmy „my”?

Wszystko, co widzisz

reż. Niki Padidar / 2022, Holandia, 72 min. / warszawska premiera

7 września 2024

13:30

Film jest adaptacją wiersza Sary Teasdale „There Will Come Soft Rains". Jest subiektywną wizją artystyczną o końcu epoki Antropocenu. Przedstawia podróż po naszej planecie, zaczynając od mikroskopijnych zbliżeń, kontynuując ujęciami dzikiej natury i powoli zbliżając się w stronę cywilizacji. Wtedy dostrzegamy, że nasz świat przepadł wraz z ostatnim człowiekiem, ale to wcale nie jest koniec, tylko początek nowego. Ujęcia filmu pokazują estetyczne krajobrazy, gdzie łapczywie rozkoszuję się każdą chwilą, ponieważ w moim odczuciu, ten koniec może być tak blisko, że patrząc na ten świat, już za nim tęsknię.

Zapach ziemi

reż. Olivia Rosa / 2023, Polska, 8 min.

8 września 2024

13:30

Mając dwadzieścia kilka lat Hiam Abbass, znana dziś jako gwiazda serialu „Sukcesja”, opuszcza rodzinną palestyńską wioskę i udaje się do Europy, aby spełnić marzenia o karierze aktorskiej. Każdego lata powraca jednak do Palestyny wraz ze swoją córką, Liną. W kolejnych latach kontakt między członkiniami i członkami rodziny słabnie. Gdy Lina dorasta i odnajduje nagrania z dzieciństwa, postanawia porozmawiać z bliskimi o drodze, którą wybrała jej matka. „Żegnaj, Tyberiado” przedstawia cztery pokolenia odważnych palestyńskich kobiet i trudne wybory, przed którymi stają każdego dnia.

Żegnaj, Tyberiado

reż. Lina Soualem / 2023, Francja / Palestyna / Belgia / Katar, 82 min. / warszawska premiera

6 września 2024

19:00

Bohaterka Jana żyje według idealnej codziennej rutyny, jednak jako żywa istota miewa chwile słabości, które powodują załamanie się całego systemu, który obraca się przeciwko Janie.

Żyćko

reż. Katarzyna Małyszko / 2022, Polska, 3 min.

7 września 2024

15:30

bottom of page